Co jeść, by uniknąć próchnicy?

Próchnica jest spowodowana działaniem drobnoustrojów na węglowodany, które dostarczane wraz z pożywieniem ulegają fermentacji. Obejmuje ona zmineralizowane tkanki zęba takie jak: szkliwo, zębinę i cement powodując odwapnienie i rozpad zawartych w nich substancji organicznych.

W uproszczeniu to nic innego jak bakterie, które atakują tkanki zęba. Należy wiedzieć, że rozwój próchnicy jest uwarunkowany występowaniem czterech czynników, są to:

  • płytka nazębna -> bezbarwna i lepka warstwa bakterii, którą należy usuwać systematycznie poprzez szczotkowanie zębów,
  • węglowodany -> dostarczane wraz z jedzeniem,
  • podatność powierzchni zęba (wrażliwość) -> wrażliwość zęba na odwapnianie,
  • upływ czasu.

Produkty wpływające na rozwój próchnicy

Cukier, słodycze, dżemy, słodzone napoje, słone przekąski zawierające węglowodany (chipsy). Jeśli je spożywasz, to staraj się nie robić tego często, najwyżej 1 raz w tygodniu.

Rozsądnie spożywaj produkty sprzyjające rozwojowi próchnicy, które ze względu na zawartość cennych składników powinny znaleźć się w Twojej diecie. Do takich produktów zaliczamy: pieczywo i inne produkty zbożowe (kasze, ryż, płatki), ziemniaki, suszone owoce, miód, owoce i soki owocowe. Staraj się, żeby produkty te były spożywane z umiarkowaną częstotliwością, w jednej (np. suszone owoce, soki owocowe) bądź kilku porcjach (produkty zbożowe, owoce), ale żeby nie pojadać ich częściej.

Zalecane produkty przeciw próchnicowe

Niesłodzone produkty mleczne, ryby morskie, warzywa, drób, jaja, zieloną herbatę. Produkty bogate w składniki korzystnie wpływające na zęby ( witamina D,fosfor ,wapń ,fluor)

Zwróć uwagę na to aby każdy posiłek był spożywany w odstępach czasowych bez podjadania miedzy posiłkami .
Pamiętaj o odpowiednim nawadnianiu organizmu .Najlepszym napojem który nawodni Twój organizm jest woda.
Stosując dietę przeciw-próchnicową pamiętaj o zasadach zdrowego żywienia.

Kluczową rolę w zapobieganiu próchnicy pełnią pewne czynności, które możesz wykonywać na co dzień. Warunkiem osiągnięcia zamierzonego efektu jest sumienne, systematyczne i skrupulatne ich przestrzeganie:

  • odpowiednia dieta – staraj się unikać słodyczy,
  • regularne przeglądy stomatologiczne- wykonuj je co pół roku,
  • odpowiednia higiena jamy ustnej- staraj się myć zęby co najmniej dwa razy dziennie, a najlepiej po każdym posiłku (jeśli to możliwe), koniecznie myj zęby wieczorem, staraj się nie pić słodkich napojów, szczególnie w nocy. Nitkuj zęby (ruchy góra-dół), gdyż pomiędzy stycznymi zębów powstaje najwięcej ubytków,
  • lakowanie zębów- proces polegający na uszczelnianiu bruzd zębów trzonowych i przedtrzonowych, zazwyczaj stosowane u dzieci,
  • skaling – czyszczenie kamienia nazębnego. W celu jego usunięcia staraj się odwiedzać gabinet stomatologiczny co pół roku.